Zijn eerste aankoop was de showroom waarin zijn klassieke auto's stonden. David Hart verkoopt nog altijd Ferrari's, maar heeft intussen zijn sporen verdiend in de vastgoedmarkt. In 1997 kocht hij een loods in de Rotterdamse Waalhaven en knapte die op. Dat was de start van het succesvolle DHG, een bekende speler in het domein van warehouses.
In deze podcast van Vastgoed Gezocht gaan presentator Maarten Bouwhuis en co-host Maarten de Gruyter in gesprek met David Hart, de autohandelaar die vastgoedbelegger werd.
David Hart zegt dat hij te lang bleef hangen in het opknappen, verhuren en verkopen van oude panden. Nieuwbouw bleek een stuk eenvoudiger, althans in die tijd: vergunningen aanvragen, bouwen en verhuren. Al snel werd zijn bedrijf DHG een bekende speler in het domein van warehouses: hele grote distributiecentra met loading docks die verhuurd worden. DHG heeft tien logistieke hallen, 600.000 m2 en geen leegstand. "Wij kunnen huurders ontzorgen door te vertellen hoe zij hun logistiek het beste kunnen runnen", zegt David. "Dit jaar gaat DHG nog 750.000 m2 bouwen om te verhuren."
Verdozing en verduurzaming
Er is ook veel kritiek op distributiecentra: de verdozing, geen ramen, weinig groen. David vindt dat onzin, want hij bouwt niet nieuw in een weiland. "Behalve dan in Lelystad. Verder koopt DHG alleen oude fabriekshallen, sloopt die en zet er iets nieuws neer dat minder geluidsoverlast oplevert dan een fabriek." Daarnaast ligt er veel druk op de industrie om duurzaam vastgoed te ontwikkelen, dat is voor huurders ook heel belangrijk. David geeft aan dat zijn huurders daarin niet geïnteresseerd waren, maar DHG opereert wél duurzaam. Ze slopen de opgekochte fabriek en alles wordt hergebruikt. Het nieuwe pand wordt gasloos en krijgt vloerverwarming. DHG voegt accu's toe om stroom op te vangen en heeft een eigen bedrijf in zonnepanelen. Hun duurzaamste pand staat in Doetinchem, dat wordt selfsupporting. Water wordt opgevangen en gezuiverd, dus zelfs een drinkwateraansluiting is niet nodig.
Grond raakt op
Vijfentwintig jaar geleden ging alles snel en simpel, dat is nu wel anders. David klaagt daar niet over: "Geen vergunning krijgen heeft ook een reden. Bovendien bouwen wij zóveel, als een vergunning langer duurt, gaat een ander project door. Alle panden die wij ontwikkeld hebben worden verhuurd. Dus er is nog steeds veel behoefte aan logistieke distributiecentra. Maar de grond raakt op; de laatste vier keer dat ik grond kocht hoefde ik niet te bouwen om winst te maken. En als een huurder uit een pand gaat, is de prijs voor de volgende alweer hoger."
Luister de aflevering